הרמת סינוס

השתלות שיניים מבוצעות במרפאות שיניים בארץ ובעולם מזה עשרות שנים בהצלחה גדולה מאוד. לעיתים, כהכנה להשתלת שיניים יש צורך בהליכים מוקדמים, אחד מאלו הוא הרמת סינוס. מדוע מבצעים הרמת סינוס? איך היא מבוצעת ומה הסיכונים? מה תופעות הלוואי וכיצד ניתן להקל על ההחלמה לאחר הניתוח? לתשובות המשיכו לקרוא.

הרמת סינוס דנטל קר

למה צריך לעשות הרמת סינוס?

מכיוון שהסינוסים ממוקמים מעל הלסת העליונה הם עשויים להוות מכשול כאשר מחדירים שתל דנטלי. שתלים דנטליים הם למעשה ברגים ממתכת אשר מוחדרים אל עצם הלסת ומחליפים את שורשי השן שנעקרה. אורכם והמבנה שלהם תלוי מאוד בשן שמוחלפת (טוחנת, קדמית ועוד), בעובי העצם באזור ופרמטרים נוספים על פיהם רופא השיניים מחליט על אופי השתל. אחד הפרמטרים המרכזיים הוא עובי ואיכות העצם באזור. כאשר העצם לא עבה מספיק, ישנו חשש כי השתל יחדור אל חלל הסינוס. התוצאה תהיה לא רק כישלון הקליטה של השתל אלא בעיות נוספות הקשורות (למעשה, במצב כזה נוצר חור ברצפת הסינוס). כדי למנוע את הסיכונים הרופא עשוי להמליץ על הרמת סינוס.

הרמת סינוס פתוחה מול סגורה

ישנן שתי שיטות לביצוע הרמת סינוס כאשר הבחירה בין השיטות נעשית על ידי הרופא בהתאם למצב עצם הלסת, מטרות ההרמה ונתונים בריאותיים של המטופל:

הרמת סינוס בשיטה הפתוחה – בשיטה זו הרופא מחדיר את חומר העיבוי דרך פתח קטן בצד של הלסת. מדובר בהליך שאינו נחשב למורכב אם כי ההחלמה לוקחת כ-6 חודשים. רק לאחר ההחלמה ניתן להחדיר שתל.

הרמת סינוס בשיטה הסגורה – שלא כמו בשיטה הפתוחה, כאן הרופא מחדיר את חומר העיבוי דרך חור קטן בעצם הלסת בלבד. במרבית המקרים השתל מוחדר מיד לאחר הרמת הסינוס.

תופעות הלוואי של הרמת סינוס

להרמת סינוס ישנן מספר תופעות לוואי הקשורות הן לניתוח עצמו והן לעובדה שמדובר בניתוח לכל דבר ועניין. אמנם הפרוצדורה מאוד נפוצה ולא נחשבת למורכבת במיוחד אך בכל זאת מדובר בהליך כירורגי ויש לתת לכך את הדעת:

• דימום – ייתכן דימום מסוים ב-24 השעות לאחר הניתוח. יש לספוג בעדינות מאוד עם צמר גפן ולהשתדל לשכב על הגב כמה שיותר. חשוב לא להרים משאות כבדים ולהשתדל לא להוריד את הראש יותר מידי. אין לעסוק בפעילות גופנית ב-48 השעות לאחר הניתוח ומומלץ לדחות פעילות מרובה עד להחלמה.
  • נפיחות – תיתכן נפיחות מסוימת באזור המלווה גם בשטף דם. ניתן להקל על ידי קומפרסים קרים כ-15 ד' בכל פעם.
  • כאב ואי נוחות – לאחר שהשפעת ההרדמה המקומית חולפת, ייתכן כאב באזור הניתוח. ניתן לשכך עם מככי כאבים ללא מרשם או לבקש מרופא השיניים מרשם למשכך כאבים חזק יותר במידת הצורך. חשוב מאוד לא לעבור על המינון המומלץ ולהתייעץ עם הרופא לפני נטילת כל תרופה בזמן החלמה כולל תרופות ללא מרשם רופא.

אם חום הגוף עולה, אם ישנו דימום שלא נפסק או אם תופעות הלוואי הנ"ל מחמירות או שהנכם חווים כאב עז או תחושתכם כי משהו אינו כשורה – אל תהססו לפנות אל רופא השיניים לבדיקת העניין.

האם ישנם סיכונים?

בהרמת סינוס, כמו כל ניתוח ישנם סיכונים של זיהום וכישלון הניתוח. מדובר בסיכונים נדירים אך חשוב להכיר אותם. כמו כן, ישנם סיכונים הייחודיים להרמת סינוס וכמובן שגם אותם יש להבין:

• זיהום – סיכון בכל פרוצדורה כירורגית. כדי להימנע מזיהום יש לבצע את הנחיות הרופא במלואן לאחר הניתוח ולשים לב לסימני כגון עליה בחום הגוף או הפרשות מאזור הניתוח.
  • כישלון הניתוח – כאשר עיבוי העצם לא מתאחה כראוי יש לבצע את הרמת הסינוס פעם נוספת לאחר תקופת החלמה.
  • ניקוב חלל הסינוס – סיבוך נדיר מאוד, במידה וניתן לתקן את הקרע תוך כדי ההרמה הרופא יעשה זאת. אם לא, הניתוח יופסק ותידרש תקופת החלמה לפני ניסיון נוסף.
  • סינוסיטיס – דלקת בסינוסים, במרבית המקרים טיפול אנטיביוטי יפתור את הבעיה.

איך לבחור מרפאת שיניים לביצוע הרמת סינוס?

הרמת סינוס מבוצעת על ידי כירורג דנטלי ולא רופא שיניים כללי. מומלץ לבחור במרפאה בה כירורג בעל ניסיון בהרמת סינוס הן בשיטה הסגורה והן בפתוחה. כמובן ששיקולי מחיר חשובים אך חשוב יותר למצוא כירורג עם ניסיון רב והמלצות. כדאי לקבל יותר מחוות דעת אחת לפני שבוחרים לעבור הרמת סינוס ולבחון מספר מרפאות ורופאים.

Dental-care