עקירת שן קדמית

השיניים שלנו מלוות אותנו מגיל הילדות ועד גיל הזיקנה ובריאותן חשובה בדיוק כמו כל איבר אחר בגופנו. אך לפעמים, שן חולה אינה ניתנת לריפוי והצלה ויש לעקור אותה. מתי מומלץ לעקור שן? איך מתבצעת עקירת שן קדמית? האם יש הבדל בין עקירה ושיקום של שן קדמית לשיניים האחרות?

עקירת שן קדמית דנטל קר

מתי רופא השיניים ימליץ לעקור שן קדמית?

עקירת שן היא לא פעולה שרופא השיניים ימליץ עליה בקלות. בעבר, לפני התפתחות מדע רפואת השיניים וטכניקות טיפול מתקדמות נהגו לעקור שיניים בלית ברירה. דלקת שמתפתחת בשן, עששת, ציסטות ועוד כולן היו סיבה מספקת לעקירת שן. כיום, נהוג להמליץ על עקירה רק במידה ומוצו כל אפשרויות הטיפול האחרות. ניתן להציל שן חולה על ידי ביצוע סתימה, הנחת כתר על שן שבורה או שן שעברה שיקום נרחב, טיפול שורש ועוד. עם זאת, כאשר אין מנוס הרופא יבצע עקירה של השן.

שן קדמית אינה קשה לעקירה במרבית המקרים שכן הגישה אליה קלה ושורשיה אינם ארוכים וקשים לעקירה בדרך כלל. רוב העקירות הן עקירות רגילות לחלוטין בהן רופא השיניים אוחז בשן בעזרת צבת ומשחרר אותה ממקומה. במידה ולא ניתן לאחוז בשן (למשל שן שבורה או שן שנרקבה) או בשל סיבות רפואיות אחרות,  הרופא עשוי להמליץ על מעורבות של כירורג דנטלי וביצוע עקירה כירורגית.

איך מתבצעת עקירת שן?

עקירה של שן היא הליך דנטלי נפוץ מאוד ובמרבית המקרים פשוט. רופא השיניים ירדים את האזור בעזרת הרדמה מקומית (בזריקה). לאחר שהוא יוודא כי ההרדמה פועלת הוא פשוט יאחוז בשן עם צבת וימשוך אותה החוצה. עקירה כירורגית גם היא הליך נפוץ למדי המבוצע על ידי מנתח דנטלי. הפרוצדורה נעשית בהרדמה מקומית (במרבית המקרים) ונמשך בין חצי שעה לשעה לכל היותר. הכירורג ישתמש במכשור דנטלי על מנת להסיר את כותרת השן ואת שורשיה.

מה תופעות הלוואי והסיכונים?

לעקירת שן קדמית אין תופעות לוואי יוצאות מגדר הרגיל. תופעת הלוואי הנפוצה ביותר היא אי נוחות וכאב באזור העקירה ובשפתיים העליונות. ניתן לשכח את הכאב על ידי שימוש במשככי כאבים ללא מרשם או לפנות אל רופא השיניים לקבלת מרשם לתרופות נוגדות כאב במידת הצורך. תופעת הלוואי הנוספת היא נפיחות, אפשר לשים קומפרסים קרים על אזור השפה העליונה כדי להוריד את הבצקת הקלה שנוצרת באזור. מעבר לתופעות לוואי אלו, ישנם כמה סיכונים לעקירת שן:

• זיהום – כמו כל הליך בו העור (במקרה זה החניכיים) נחתך ישנו סיכון לזיהום. יש לפעול לפי הוראות הרופא כדי למנוע זיהום באזור.
  • מכתשית יבשה – סיבוך נדיר הקורה בעיקר למעשנים. לאחר עקירת שן אין לחזור לעשן לכל הפחות 48 שעות, עדיף עד להחלמה מלאה. עשן הסיגריות והחום הנפלט מהן עשוי למנוע הגלדה באזור העקירה. התוצאה היא כאב ממושך וחד ביותר היכול לעבור לאחר ימים או שבועות.

מה עושים אחרי העקירה?

אחרי עקירת השן מומלץ לא לחזור לפעילות רגילה אלא פשוט ללכת הביתה ולנוח. אמנם לא מדובר בפרוצדורה מורכבת אך היא בהחלט לא נעימה וכדאי לתת לגוף זמן להחלים. חומרי ההרדמה יפוגו לאחר מספר שעות, בזמן זה ניתן לקחת משככי כאבים (יש להתייעץ עם הרופא לגבי מינון). במידה והרופא רשם אנטיביוטיקה או תרופה אחרת יש לקחת אותה לפי ההנחיות שלו. חשוב מאוד לא לשטוף את הפה ולא לאכול בשעות לאחר העקירה. כמו כן, יש להימנע ממשקאות קרים או חמים במיוחד וכמובן מעישון סיגריות וצריכת כל מוצרי הטבק. לאחר 48 שעות תחושו שיפור משמעותי וניתן לחזור לשגרת החיים הכללית. כמובן שאם הנכם חווים כאב רב, מרגישים שמשהו לא בדיוק כשורה, אם חום הגוף עולה פתאום או שישנו דימום רב באזור העקירה יש לפנות מיד לרופא השיניים לקבלת הנחיות.

איך משקמים את האסתטיקה של השיניים אחרי עקירת שן קדמית?

עקירת שן קדמית משפיעה באופן ברור מאוד על האסתטיקה הדנטלית. חוסר של שן קדמית נראה מיד ומורגש מאוד. כדי לשקם את האסתטיקה הדנטלית רפואת השיניים מציעה פתרון בדמות שיקום על גבי שתלים. בהתאם למצבו הבריאותי והדנטלי של המטופל, ניתן לבצע את השתל מיד לאחר העקירה או להמתין להחלמה מלאה. שלא כמו בשיניים אחוריות שהן ניתן להניח מבנה שיקומי מסוגים שונים על גבי השתל, בשן קדמית ההמלצה היא על חרסינה. הסיבה היא כמובן שכתר חרסינה הוא לבן וניתן להתאים את הגוון שלו לגוון של השיניים הסמוכות וכך ליצור חיוך אחיד ונעים למראה.

Dental-care